مد و استایل

10 مکمل عالی برای جوان سازی و مراقبت از پوست

دختری جوان که برای مراقبت از پوست خود ماسک گذاشته

اگر به تازگی چین و چروک هایی را بر روی پوست خود می بینید، اصلا نگران نباشید؛ برای مراقبت از پوست شما ویتامین ها و مواد مغذیی وجود دارند که می توانند بدون نیاز به هیچ عمل زیبایی، پوست شما را شاداب و سرزنده کنند.

چند بار تا بحال تلاش کرده اید تا محصولی برای مراقبت از پوست خود پیدا کنید که به کاهش خطوط خنده یا چین های پیشانی شما کمک کند ؟ همه دوست دارند که سرعت گذر زمان را کم تر کنند و از پیری خود جلوگیری کنند ولی این کار شدنی نیست . اما این به این معنی نیست که ما نمی توانیم به پوست خود کمک کنیم تا حداکثر جوانی خود را حفظ کند.

برای مراقبت از پوست راه هایی وجود دارد که می توانند فرآِیند آسیب سلولی را قبل از اینکه خیلی دیر شود کاهش دهند. چطور می شود این کار را انجام داد ؟؟ با هدف قرار دادن فرآیند های داخلی بدن بوسیله مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که برای پوست مفید است.

تفاوت پوست دختر جوان قبل و بعد از مراقبت از پوست

در مقایسه با انواع کرم ها ها و سرم ها، گاهی اوقات ویتامین ها و مواد مغذی در مبارزه با پیری و فرآیند مراقبت از پوست نادیده گرفته می شوند، این در حالی است که تحقیقات نشان می دهند این مواد نقش کلیدی در کند کردن روند پیری و مراقبت از پوست دارند. درست است که سرم ها و کرم های موضعی پوست ممکن است ظاهر پیری را در مناظقی که استفاده می شوند کاهش دهند اما نمی توانند با پیری که در بدن شما اتفاق می افتد مبارزه کنند. برخی از محصولات مراقبت از پوست نمی توانند از طریق پوست جذب شوند و در نتیجه استفاده آن ها بی معنی می شود.

در عوض ویتامین ها و مواد مغذی از درون به بیرون کار می کنند و سلامت درونی و بیرونی را به همراه دارند. البته این سخنان به این معنی نیست که از درمان های موضعی چشم پوشی کنیم اما روش درست مراقبت از پوست این است که؛ هر دو روش درمان موضعی و داخلی را همزمان با هم جلو ببریم.

در ادمه مطلب با ما همراه باشید تا با آشنایی با چند مکمل مفید پوست، روش صحیح مراقبت از پوست بوسیله آن ها را فرا بگیرید.

کلاژن

کلاژن را پادشاه ضد پیری جهان می دانند، به همین دلیل است که در بسیاری از درمان های جوان سازی و مراقبت از پوست جوانان، تجدید و احیای تولید کلاژن در بدن در اولویت پزشکان قرار دارد. اما شما می توانید این فرآیند را بدون تزریق شروع کنید؛ فقط با اضافه کردن کلاژن به رژیم غذایی خود می توانید به راحتی از مراجعه به دکتر های پوست و هزینه های سنگین جلوگیری کنید.

کلاژن پروتئینی است که به حفظ ساختار پوست کمک می کند و با افزایش سن ، تولید آن در بدن کاهش پیدا می کند که منجر به چین و چروک و افتادگی پوست می شود. تحقیقات نشان می دهد که معمولا تولید کلاژن در بدن پس از 20 سالگی شروع به کاهش می کند و ما می توانیم با مصرف مکمل سطح کلاژن بدن خود را ثابت نگه داریم. ثابت شده است که مکمل های کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند و چین و چروک های شما را کاهش می دهند.

یک آزمایش 12 هفته ای بر روی 72 خانم نشان داده که مصرف منظم مکمل حاوی 2.5 گرم کلاژن (به همراه چندین ماده دیگر) به طور قابل توجهی کشسانی و نرمی پوست را بهبود می بخشد.

اگر می خواهید فقط یک مکمل ضد پیری برای مراقبت از پوست خود انتخاب کنید، بهترین انتخاب شما کلاژن است. اما چرا فقط یکی را انتخاب کنید در حالی که مکمل های بسیاری وجود دارند تقریبا به همین اندازه بر روی جوان سازی پوست شما تاثیر دارند و می توانند نقش مهمی در فرآیند مراقبت از پوست شما داشته باشند.

مکمل کلاژن بصورت کپسول و پودر

ویتامین A

ویتامین A بهترین دلیل مصرف مکمل های دیگر در کنار کلاژن است. این ویتامین قدرتمند از تاثیرات پیری در درون و بیرون بدن شما جلوگیری کرده و روند آن را کند می کند. نام دیگر ویتامین A رتینول است که ماده اصلی بسیاری از سرم ها و کرم های ضد پیری و مراقبت از پوست را تشکیل می دهد. ویتامین A به طور طبیعی در بدن ما تولید نمی شود، بلکه ما باید با خوردن غذاهای غنی از آن یا با مصرف آن به عنوان مکمل کمبود آن را در بدن خود جبران کنیم.

ترتینوئین، که از مشقات ویتامین A محسوب می شود ثابت شده است که باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک می شود. این کار را با ایجاد تداخل در امر آنزیم های مخرب کلاژن در لایه های پوست انجام می دهد.

همچنین ویتامین A علاوه بر تاثیراتی که در مراقبت از پوست دارد ، فواید زیادی نیز بر عملکرد ایمنی بدن و بینایی دارد. ( همان طور که در درمان بیماری کرونا مصرف ویتامین A بسیار توصیه می شد. )

مواد غذایی حاوی ویتامین ای

همان طور که گفته شد علاوه بر مکمل ها، می توان از مواد غذایی غنی از این ویتامین برای مراقبت از پوست استفاده کرد که تعدادی از آن ها را در زیر برای شما آورده ایم:

  • شیر و پنیر
  • تخم مرغ
  • گوشت اعضای بدن مانند جیگر
  • ماهی های چرب مانند ماهی تن
  • هویج
  • اسفناج
  • زردآلو
  • طالبی
  • انبه
  • سیب زمینی
  • کلم بروکلی
  • فلفل قرمز

ویتامین C

بسیاری از ما به این باور رسیده ایم ( خصوصا بعد از شیوع بیماری کرونا ) که مصرف ویتامین C یک امر ضروری است. ویتامین C برای سلامت انسان بسیار مفید است؛ از کمک به سیستم ایمنی بدن گرفته تا کمک به بدن برای دستیابی به انرژی. اما آیا می دانستید که در مراقبت از پوست چقدر می تواند کمک کننده باشد ؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که دارای خواص مبارزه با سرطان است و با افزایش تولید کلاژن به حفظ سلامت پوست شما کمک می کند، به همین دلیل، بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست از ویتامین C را به عنوان یک عنصر اصلی در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کاربرد های موضعی این ویتامین تاثیر فرم مکمل آن را ندارند.

ویتامین C می تواند به سنتز کلاژن طبیعی بدن شما کمک کند، پوست را ترمیم کرده و از خشکی آن جلوگیری کند و ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. در نتیجه در مراقبت از پوست شما میتواند نقش مهمی ایفا کند.

نکته مهم دیگر این است که درست است که میوه های زیادی مانند پرتقال را منبع ویتامین C می دانیم اما در واقع مقدار ویتامین C در این میوه ها به قدری کم است که اگر شما بخواهید ویتامین C مورد نیاز بدنتان را از این طریق جذب کنید مجبورید روزانه چندین لیتر آب پرتقال بنوشید !!! و اینکار برای سلامت بدن شما مضر است برای مثال قند بیش از حد می تواند برای شما دردسر ساز شود. بنابراین فرم مکمل های ویتامین C بهترین راه برای دریافت مقادیر کافی این ویتامین است.

ویتامین سی در پرتقال و قرص ویتامین C

ویتامین D

ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، زیرا یکی از راه های تولید آن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. همچنین ویتامین D یک ویتامین ضد پیری قوی است که با کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری از آن جلوگیری می کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین D با محافظت از پوست در برابر اشعه فرا بنفش که یکی از شایع ترین علل چین و چروک پوست است، در جلوگیری از پیری پوست موثر است.

در حالی که اثرات ویتامین D بر جلوگیری از پیری تا مدت ها ناشناخته بود، یک تحقیق در سال 2016 نشان داد که ویتامین D این قدرت را دارد که طول عمر متوسط را تا حدود 30% افزایش دهد.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

شما می توانید علاوه بر مصرف قرص ویتامین D بصورت روزانه یا ماهانه، از مواد غذایی غنی از این ویتامین نیز استفاده کنید که عبارت اند از :

  • کنسرو ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • میگو
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • شیر گاو
  • شیر سویا
  • آب پرتقال
  • غلات _ جو دو سر

ویتامین E

با افزایش سن بدن ما برای سالم ماندن به ویتامین E بیشتری نیاز پیدا می کند، زیرا ویتامین E نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ما دارد. ویتامین E به عنوان یکی از اولین لایه های دفاعی پوست در بدن ما وجود دارد اما به سرعت توسط اشعه های خورشید از بین می رود. این اتفاق خوبی نیست، زیرا ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد و اتم های ناپایداری که به سلول ها آسیب می رسانند و با پیری مرتبط هستند را خنثی می کند. در نتیجه در پروسه مراقبت از پوست نقش کلیدی دارد.

ویتامین E نه تنها از پوست در برابر چین و چروک و خطوط ریز محافظت می کند، بلکه می تواند تولید کلاژن را افزایش داده و بازسازی سلولی را تسریع کند و باعث رشد پوست جدید شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی ویتامین E به عنوان یک مکمل به طور چشمگیری محافظت در برابر تجزیه کلاژن را افزایش می دهد. همچنین این ویتامین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به طور بالقوه از آلزایمر و زوال عقل نیز جلوگیری می کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

مواد غذایی حاوی ویتامین E :

  • بادام
  • تخمه آفتاب گردان
  • بادام زمینی
  • گردو
  • آووکادو
  • انبه

رسوراترول ( Resveratrol )

شاید قبلا اسم ویتامین های A,D,E و کلاژن به گوش شما خورده باشد اما احتمالا اسم رسوراترول را تابحال نشنیده باشید، اما زمان آن رسیده که با این آنتی اکسیدان قدرتمند آشنا شوید زیرا یکی از قویترین عوامل ضد پیری و مراقبت از پوست محسوب می شود.

رسوراترول علت اصلی رنگ قرمز در انگور های قرمز_سیاه و تمشک است. در حالی که قطعا می توانید رسوراترول زیادی را با افزودن توت، بادام زمینی، بلوبری، شکلات تلخ و هملن طور که گفته شد انگور و تمشک به رژیم غذایی خود به دست آوردید، به راحتی می توانید آن را به عنوان یک مکمل در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش، مانند نور خورشید، یکی از دلایل اصلی پیری پوست است. اما نیازی نیست که از لذت بردن از آفتاب را دست بکشید. مشخص شده است که رسوراترول از پوست در برابر پیری زودرس ناشی از نور UV ( فرا بنفش ) محافظت می کند. همچنین رسوراترول باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

رسوراترول و مواد غذایی حاوی آن

روی ( Zinc )

روی یک ماده معدنی ضروری است که در گلبول های قرمز یافت می شود و نقش های مهمی در بدن انسان دارد، اما بدن ما به طور طبیعی روی تولید نمی کند؛ به همین دلیل ما باید روی را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها بدست آوریم.

بدن ما برای بسیاری از کار ها به روی نیاز دارد، از جمله: تولید پروتئین ها، تنظیم سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها؛ اما روی یک عامل تاثیرگذار قوی در مقابله با پیری نیز هست. ثابت شده است که کمبود روی در بدن روند پیری را تسریع می کند. در حالی که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری ها و عفونت های مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

روی همچنین با تاثیر در رشد و ترمیم بافت مو، نقش کلیدی در جلوگیری از ریزش مو دارد. با فواید زیادی که از روی گفته شد قطعا ارزش افزودن به رژیم غذایی شما را برای مراقبت از پوست و سلامت کلی بدن دارد.

مواد غذایی حاوی روی

منابع غذایی روی شامل :

  • غلات مانند جوانه گندم
  • آووکادو
  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • لوبیا
  • قارچ
  • شاه ماهی
  • جگر گوساله

اُمگا_3

اُمگا_3 به دلایلی زیادی برای تندرستی و سلامت بدن انسان مفید است اما تاثیر آن در سلامتی و مراقبت از پوست شگفت انگیز است. یک بررسی در سال 2018 نشان داد روغن ماهی و اجزای آن، که شامل اُمگا 3 می شود، در سلامت داخلی و خارجی پوست بسیار مفید عمل کردند.

اُمگا 3 با کمک به حفظ هموستاز پوست ( تنظیم و تعادل پوست )، کاهش التهاب ( به ویژه در اثر اشعه فرابنفش ) و کمک به التیام پوست باعث می شود که پوستی تمیز تر و با لک های کمتری داشته باشید.

همچنین اُمگا 3 در بیماری های زیر می تواند نقش مفیدی داشته باشد:

  • خشکی پوست و اگزما
  • آکنه
  • هایپرپیگمنتیشن | Hyperpigmentation ( بیماری مربط به تیرگی پوست )

منابع غذایی شامل اُمگا 3 عبارت اند از :

  • خاویار
  • شاه ماهی
  • ماهی قزل آلا
  • میگو
  • دانه های چیا
  • شاه دانه
  • دانه کتان
  • گردو
  • لوبیا قرمز
  • روغن سویا
کپسول و روغن امگا 3

CoQ 10

کو آنزیم Q10 ( که معمولا با نام اختصاری CoQ 10 شناخته می شود ) آنزیمی است که در بدن تولید می شود و در تولید انرژی و محافظت از سلول ها نقش اساسی دارد. تولید این آنزیم در بدن با افزایش سن کاهش می یابد بطوری که در محدوده سنی 20 الی 30 سال بیشترین میزان را دارد اما پس از آن کاهش پیدا می کند. پیشنهاد می شود که پس از 30 سالگی از مکمل های آن استفاده شود. این ماده هم مصرف موضعی دارد و هم می توانید آن را بصورت کپسول یا شربت استفاده کنید.

فواید CoQ 10:

  • مراقبت از پوست
  • کاهش چین و چروک ها
  • کاهش استرس اکسیداتیو ( شرایطی که از طریق تجمع رادیکال های آزاد مضر ایجاد می شود که به روند پیری کمک می کند )
  • بازتولید سلول های پوستی
  • سلامتی قلب

کورکومین ( Curcumin )

کورکومین در زردچوبه و کپسول

اثرات مثبت کورکومین بر پیری برای مدت طولانی است که تحت بررسی قرار گرفته، اما تحقیقات جدید بر روی این پلی فنول آن را کانون توجه قرار داده است. کورکومین که در ریشه گیاه زردچوبه یافت می شود، منجر به بهبودحافظه می شود و هم اکنون به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر در حال بررسی است. همچنین مشخص شده است که کورکومین باعث افزایش طول عمر طیف گسترده ای از ارگانیسم ها، از مگس میوه گرفته تا کرم و مخمر می شود، که محققان را به این پرسش سوق می دهد که، آیا می توان از آن برای اهداف مشابه در انسان استفاده کرد یا خیر ؟

دلایل تخصصی و متفاوتی بر پیری تاثیر دارد اما تحقیقات نشان داده که کورکومین بر تعداد زیادی از آن ها تاثیر مثبت دارد. خواص ضد التهابی یکی دیگر از فواید این ماده است.

اما به دلیل اینکه هنوز کورکومین به طور کامل برای ما شناخته نشده و هنوز تحقیقات زیادی بر روی آن در حال انجام است با اینکه خواص مفید زیادی دارد اما به عنوان آخرین عامل ضد پیری و مراقبت از پوست در این لیست قرار گرفته است .

جمع بندی

برخی از ویتامین ها از قوی ترین سلاح های ما برای مبارزه با پیری هستند، اما متاسفانه گاهی اوقات ما نمی توانیم مقدار مورد نیاز خود را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم. با این حال، با یک روتین مکمل خوب، می‌توانیم با علائم پیری مبارزه کنیم، چه چین و چروک و خطوط ریز، چه افتادگی پوست.

همه ویتامین ها برای مبارزه با پیری و مراقبت از پوست مفید نیستند و برخی از ویتامین ها ممکن است مزایای ضد پیری خاصی را که ما به طور خاص به دنبال آن هستیم، نداشته باشند. به همین دلیل مهم است که در مورد جدیدترین تحقیقات در مورد اینکه کدام ویتامین ها با چه چیزی مبارزه می کنند، آگاه بمانید.

در آخر امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید بعد از مطالعه این مقاله رژیم غذایی خود را اصلاح و یک روتین پوستی مناسب نیز برای مراقبت از پوست خود پیدا کنید تا همیشه جوان تر از چیزی که هستید دیده شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.