مد و استایل

راهنمای انتخاب پارچه مناسب دوخت لباس+10 نکته هنگام خرید

راهنمای انتخاب پارچه برای دوخت لباس
امتیاز دهید post

راهنمای انتخاب پارچه مناسب دوخت لباس به همراه 10 نکته هنگام خرید پارچه ؛ قطعا می دانید که مجموعه ای گسترده از انواع پارچه وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی ها و خصوصیاتی متفاوت نسبت به یکدیگر هستند. انتخاب پارچه مناسب کار دشواری به نظر می رسد که نیاز به اطلاعات و تخصص کافی دارد ما در این جا ویژگی ها و نکاتی درمورد انتخاب پارچه مناسب را ارائه کرده ایم.

در ابتدا انواع مختلفی از پارچه های موجود در بازار را بررسی می کنیم:

انواع بافت های مختلف پارچه

در نگاه اول رنگ و نقش روی پارچه ما را به سمت یک پارچه سوق می دهد،این تنها یک دلیل برای انتخاب پارچه است اما پارچه انتخابی ما می بایست معیارهای دیگری را نیز شامل شود. معیارهایی همچون نحوه ایستادن پارچه روی بدن، تناسب بین رنگ پوست و رنگ پارچه و جنس مواد بکار رفته در پارچه نمونه ای از معیارهای مهم در انتخاب پارچه لباس درنظر گرفته می شوند.

پس اگر قصد خرید و انتخاب پارچه مناسب لباس تان هستید با ناپولی همراه باشید تا نکات و تجربیات ما را در این زمینه با یکدیگر مرور کنیم.

انواع بافت های مختلف پارچه

پارچه با الیاف طبیعی و مصنوعی

در هنگام خرید پارچه ما با تنوع بالا و گسترده ای از انواع پارچه مواجه می شویم که انتخاب را برای ما کمی سخت می کند.پارچه ها بطور کلی دوگروه پارچه هایی با الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی را شامل می شوند.الیاف طبیعی شامل چرم،پنبه،پارچه کنف و کرپ است؛ اما الیاف مصنوعی پارچه های فلیس،پلی استر،کرپ،ریون،اسپندکس و غیره را شامل می شوند.

پارچه های ریسیده شده جهت دوخت لباس های مجلسی و رسمی مناسب اند درحالی که پارچه های بافته شده جهت دوخت لباس های چسبان و جذب بکار گرفته می شوند.

پارچه ابریشمی، شکیل و برازنده

اگر به دنبال یک لباس مجلسی شیک و سطح بالا هستید پارچه ابریشمی، پارچه ای شکیل و برازنده برای شماست. این نوع پارچه به دلیل جنس محکم، دوام بالا و همچنین ،فرآیند مشکل تهیه آن دارای قیمت قابل توجهی هستند.قیمت تمام شده این نوع لباس باعث شده که بطور معمول در مراسمات مهم و خاص مورد استفاده قرار گیرند.

پارچه های ابریشمی مناسب روزهایی از سال با آب و هوای معتدل هستند زیرا که هوا به راحتی از آن عبور نمی کند به همین سبب جنس خُنکی بحساب نمی آیند.همچنین به دلیل نازکی مناسب آب هوای روزهای سرد سال نیز نمی باشند.همچنین از این پارچه می توان در دوخت لباس های رومزه و مناسب داخل خانه نیز بهره برد.

ابریشم شیفون

این جنس پارچه اریشمی دارای جنس ساده و ظریفی است که از بهم بافتن تحت فشار نخ های ابریشم بدست می آید. کاربرد این محصول در لباس خواب، و بلوز می باشد.از دمای بالای چهل درجه سانتی گراد رای شستن این پارچه استفاده نکنید.

ابریشم کرپ‌ دوشین

همانند شیفون این نوع پارچه نیز دارای بافت و جنسی ساده اما مات گونه است که میتوان جهت دوخت لباس هایی چشم نواز از این پارچه استفاده کرد.

ابریشم کرپ ژرژت

این نوع پارچه دارای بافت و سبکی وا رفته است و شکل و شمایل به ظاهر چروکی دارد.کاربرد این پارچه در دوخت انواع بلوز و پیراهن است.

ابریشم مخمل 

یقینا تا به حال نام این مدل چشم نواز از پارچه های ابریشمی را شنیده اید.این مدل پارچه دارای جنس متراکم و مقداری سنگین است که از هم تنیده شدن نخ های کوتاه ابریشمی و متراکم بدست می آید. این پارچه جدا از زیبایی و شکوهی که دارد از گران قیمت ترین نوع پارچه های ابریشمی بشمار می رود.اما با این حال وجود دارند مخمل های ارزان قیمت تری که خلوص کمتری داشته و از الیاف مصنوعی در آنها بکار برده شده است.توصیه می شود تاین جنس پارچه را زیاد اتو نکشید تا بافت خود را حفظ کند.

مزایا پارچه ابریشمی
  • دوام و جنس محکم

پارچه های ابریشمی به سبب نخ های بلند بهم تابیده شده خود دارای مقاومت و دوام خوبی می باشد.

  • قابلیت کشسانی بالا

این نوع پارچه از قالیت کشسانی بالا رخوردار است که آن را در مقابل کشیدگی ها و پارگی محافظت می کند.

  • دفع رطوبت

پارچه های ابریشمی پس از مرطوب شدن و شست و شو بصورت سریعی رطوبت را دفع و خشک می شوند.0

  • زیبایی و ظاهر لوکس

همانطور که فهمیدیم این جنس پارچه دارای زیبایی خیره کننده بهمراه ظاهر شکیل و لوکس می باشد.

معایب پارچه ابریشمی
  • جذب زیاد آب و رطوبت و احتمال آب رفتن

پارچه ابریشمی خاصیت جذب آب و رطوبت را دارد که می بایست محتاط بود زیرا که آب و رطوبت به بافت و دوام پارچه ضربه میزند و هنگام شست و شو آن باید احتیاط کرد.

پارچه ریون، ارزان و زیبا

اولین پارچه تولید شده مصنوعی در اواخر قرن 18 ام که به مرور زمان بسیار مورد پسند و محبوبیت قرار گرفت بطوری که امروزه بعد از گذشت 200 سال هم به عنوان یک انتخاب پرطرفدار بشمار می رود که دارای اشکال و رنگ های متنوع و هم چنین قیمت مناسبی می باشد. پارچه ریون جزو پارچه هایی با الیاف مصنوعی شناخته می شود که سبب قیمت به صرفه ی آن می شود اما باید گفت که الیاف این نوع پارچه نه کاملا مصنوعی و نه کاملا طبیعی هستن بلکه ترکیبی از این دو است.

تاریخچه:

درمورد تاریخچه این پارچه باید گفت این پارچه از فرانسه کشور مد و فشن برخاست و به جهانیان عرضه شد. در ابتدای قرن 19 ام در نتیجه بیمار شدن کرم های ابریشمی صنایع تولید پارچه فرانسه را که عمدتا به الیاف طبیعی ابریشمی وابسته بودند دچار مشکل شوند.اما پس از بررسی ها و پژوهش های هیلار دو کاردونت دانشمند  فرانسوی موفق شدند تا سلولز را بعنوان جانشینی برای پارچه های ابریشمی جایگزین کنند که در ابتدا ابریشم مصنوعی نامیده می شد و موفق شدند اولین پارچه با الیاف مصنوعی را تولید کنند که تنوانست به سایر نقاط جهان نیز راه یابد.

ریون استات

در میانه های قرن 20 ام نوع دیگری از پارچه ریون به دنیای مد معرفی شد که استات نام داشت با این تفاوت برخلاف ریون که از سلولز خالص تولید می شود پارچه استات ، از ترکیب سلولز و دیگر مواد مصنوعی صنعتی بدست می آید.

ریون ویسکوز

این نوع از ریون که ویسکوز نامیده می شود و از نسل های ابتدایی پارچه های ریون شناخته می شود و جزو پرطرفدارترین نوع ریون ها می باشد که استفاده زیادی از آن در دنیای مد می شود.ریون ویسکوز از ترکیب الیاف طبیعی و صنعتی مصنوعی تولید شده و به همین سبب قیمت به صرفه ای همچون سایر انواع ریون ها دارد اما این نوع پارچه را میتوان پارچه ای بسیار زیا و بادوام شمرد.

ریون کوپرا

ریون کوپرا (کوپرو) یکی از انواع پارچه های ریون است که از ترکیباتی همچون مس،آمونیاک و ویسکوز بدست می آید.

ریون بامبو

تاریخچه ریون بامبو به میانه های قرن 20 ام میلادی برمی گردد که توسط ژاپنی ها برای اولین بار تولید شد. این نوع از پارچه بافت لطیف و پشمکی ای دارد که به سبب خُنکی آن معمولا در دوخت لباس های روزمره،لباس زیر و لباس خواب بکار می رود.

ریون مودال

ریون مودال ،همچون ریون بامبو نسل دوم پارچه های ریون است که بسیار بادوام و خُنک است بطوریکه هوا را به راحتی از خود عبور می دهد تا احساس خُنکی داشته باشید.همین ویژگی مودال باعث شده که انتخاب خوبی جهت دوخت لباس های خُنک فصل های داغ سال باشد.یکی از ویژگی های این مدل از ریون ها خاصیت کشسانی مودال می باشد که در مقایسه با دیگر ریون ها قابلیت کشسانی قابل توجهی دارد. ریون مودال از ترکیب چوب درخت راش بدست امده که دوام بالایی داشته و می توان آن را با ماشین های لباسشویی شست.

ریون لیوسل

یکی دیگر از انواع ریون ها لیوسل (تنسل) نام دارد که از نسل سوم پارچه های ریون بشمار می رود.ویژگی محبوب این پارچه خاصیت جذب و تبخیر زود هنگام عرق بدن در آن است که سبب تا نمی شود لباس شما بوی عرق بگیرد.این نوع پارچه از انواع جدید ریون ها محسوب می شود که از سال 1997 بصورت عمده تولید می شود.

همانطور که در مطلب بالا گفته شد پارچه ریون شامل مزایا و معایب بسیاری می باشد که در این جا بصورت خلاصه اشاره می کنیم:

مزایای پارچه ریون
  • از مزایای مشترک بین انواع ریون ها می شود به قیمت پایین و ارزان اما در عین حال ظاهر زیبا و لطیف این پارچه اشاره کرد و لباس های دوخته شده با ریون بسیار راحت و زیبا خواهند شد که رقیب مناسبی برای پارچه های ابریشمی مرغوب بحساب می آیند.
  • پارچه ریون دارای رنگ ها و اشکالی با تنوع بالاست که به دلیل رنگ پذیری آسان است.
  • اخرین ویژگی مثبت ریون را میتوان خاصیت خُنکی و قابلیت عبور هوا (همچون پارچه های مرغوب گران قیمت ابریشمی) بیان کرد.
معایب پارچه ریون
  • دوام کم و نگهداری دشوار

معایب پارچه های ریون چه هستند؟ بعنوان عیب نخست پارچه های ریون می توان به دوام کم و نگهداری دشوار برخی از انواع ریون (بامبو) عنوان کرد. برخ ی از ریون ها را نمی توان داخل ماشین لباس شویی انداخت و به آسانی اتو زد و یا حتی در نور خورشید خشک کرد زیرا ممکن است دچار اسیب شوند و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهند.

  • لکه گیری

عیب دیگر ریون ها این است که به سرعت آنچه فکرش را هم نمی کنید به خود لکه می گیرند چونکه جذب بالایی داشته و نیاز به شست و شوی مکرر دارند.

  • آب رفتن

آب رفتن بهنگام شست و شو از دیگر معایب برخی ریون هاست که توصیه می شود قبل از دوخت لباس پارچه را بشویید تا لباس دوخته شده تنگ و غیرقابل استفاده نشود.

پارچه حریر

از پرطرفدار ترین پارچه ها در بهار و تابستان می توان حریر را نام برد. این پارچه دارای کابردی بسیار گسترده از دوخت لباس های مجلسی،تاپ،دامن،شال و روسری گرفته تا کفش،شلوار،مانتو و … نام برد.حریر به الیاف نرم و لطیفش معروف است و مورد پسند قشر عظیمی از شیفتگان دنیای مُد است.

پارچه حریر چیست؟

پارچه حریر، این پارچه زیبا با استفاده از روش هایی خاص بافته می شود.درواقع ترکیبی از الیاف طبیعی و یا مصنوعی درون یک ساتن براق بافته می شود که میتواند شامل چند رنگ و یا بصورت یک رنگ باشد. انواع متفاوتی از الیافی همچون ابریشم و پنبه برای حریر طبیعی و از ریون برای بافتن حریر مصنوعی استفاده کرد.

پارچه های حریر شامل الگو های بافت پیچیده هستند ولی امروزه این کار بوسیله دستگاه های صنعتی به آسانی صورت می گیرد .این پارچه، پارچه ای مجلسی و باکلاس بحساب می آید.در گذشته تنها از حریر های طبیعی استفاده می شد اما درحال حاضر حریر مصنوعی نیز استفاده می شود که قیمت به صرفه تری دارد. سابقه تاریخی این نوع پارچه به قرون وسطا و قرن 14 ام در اروپا و خاورمیانه برمیگردد.

تفاوت پارچه های حریر و ابریشمی در چیست؟

  • پارچه های حریر معمولا ظریف ترند اما پارچه ای ابریشمی دارای بافت سخت تر و ضخیم هستند.
  • طرح های پارچه های حریر از هر دو سمت آن قابل مشاهده هستند
  • پارچه های حریر و ابریشم با وجود تفاوت در اهداف مشابه تولید می شوند. پارچه ابریشم از چند رنگ نخ ساخته شده است ، اما حریر  معمولاً از یک رنگ ساخته می شود.
  • روند بافت این دو پارچه نیز متفاوت است. بافت پارچه ابریشم شل تر است ، که اغلب منجر به یک بافت ناهماهنگ تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *