مد و استایل

اصول اصلی در طراحی مد و فشن | 6 اصل برتر طراحی مد و فشن سال 2022

Principles-of-fashion-design
3/5 - (1 امتیاز)

هر لباسی به گونه ای منحصر به فرد طراحی شده است ، اما اصول کمی وجود دارد که جهت طراحی را مشخص می کند ، باید نحوه اعمال این اصول را در تجسم خود داشته باشیم ، اصول طراحی مد شامل : پیوسته بودن ، تعادل داشتن ، تناسب داشتن و اهمیت ریتم است. اینگونه میتوان اصول اصلی در طراحی مد و فشن را پیدا کرد و برای اعمال انها از اصول تبعیت کرد.

اصول اصلی در طراحی مد و فشن ، طراح مد
اصول اصلی در طراحی مد و فشن

طراحی مد و فشن ( اصول اصلی در طراحی مد و فشن )

طراحی مد یک رشته تحصیلی پیچیده است که موضوعات جالب زیادی دارد ، این واقعا مهم است که اصول اولیه طراحی مد را به درستی انجام دهید ، به همین دلیل است که دوره های طراحی مد شامل موضوعاتی مانند طراحی ، اصول طراحی مد ، عناصر طراحی ، تئوری رنگ و غیره … است. در ادامه به اصول اصلی در طراحی مد و فشن و به دلایلی که چرا اصول اولیه در طراحی مد اهمیت دارند میپردازیم :

  • مهم نیست که در چه سطحی از اصول اصلی در طراحی مد و فشن باشید ، همیشه یک طراح مد مبتنی بر اصول اولیه و پایه پیش میرود. ( اصول اصلی در طراحی مد و فشن )
  • اصول اولیه ای که اغلب آسان هستند بسیار مهم هستند ، زمانی که روی پروژه های پیچیده کار می کنید بسیار مفید خواهند بود. ( اصول اصلی در طراحی مد و فشن )
  • اگر هر یک از اصول اولیه خود را اشتباه انجلم دادید ، باید همه ی مراحل را از نو شروع کنید زیرا این پایه و اساس کل مفهوم مد و فشن در طراحی شما است. ( اصول اصلی در طراحی مد و فشن )

بنابراین برای اصول اصلی در طراحی مد و فشن ، وقتی نوبت به طراحی مد می رسد اصول پایه و اصلی مبنای کار است ، هر طراح باید این اصول را هوشمندانه ترکیب کند و از آنها برای زیباتر کردن ظاهر یک لباس استفاده کند ، به عنوان مثال ، زیبایی واقعی یک لباس تنها زمانی نمایان می شود که دارای کار زیبا ، رنگ چشم نواز ، الگوی عالی و غیره … میباشد. همه این عناصر تنها زمانی به دست می آیند که این اصول طراحی در مد به شیوه ای خلاقانه به کار گرفته شوند.

تناسب در طراحی مد و فشن ( اصل اول )

تناسب در طراحی مد و فشن یکی از مهم ترین اصول است ، به خصوص زمانی که روی لباس پیاده می شود. این اصل به عناصر مختلف یک لباس مانند ، تعداد و اندازه و مقدار مربوط می شود. برای مثال ، در کلاس‌های طراحی مد و فشن ، به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که با در نظر گرفتن تناسبات مختلف بدن ، فرم بدن را طراحی کنند ، اندازه سر در مقایسه با سایر قسمت های بدن کوچک است ، به طور مشابه ، این مفهوم در هنگام طراحی یک لباس پیاده می شود.

عناصری مانند یقه ، جیب ، پلاک ، سجاف و … به گونه ای طراحی شده اند که متناسب با یکدیگر باشند. درک تناسبات بدن خود ضروری است ، زمانی الگوهایی برای خود ایجاد کنید که به خوبی کار می کنند ، چون به شما این امکان را می دهد که با خطوط عمودی و افقی به گونه ای تصور کنید که بر عناصر بدن شما که بیشتر دوست دارید تأکید بیشتری داشته باشد ، و مناطقی را که چندان علاقه ای به آنها ندارید به حداقل برساند. در این اصل به تناسب در اصول در طراحی مد و فشن اشاره شد.

تعادل در طراحی مد و فشن ( اصل دوم )

تعادل یکی دیگر از اصول مهم طراحی در مد است. ویژگی تعادل در مد خود می تواند به دو دسته تعادل متقارن و نامتقارن تقسیم شود. تعادل متقارن به این صورت است که وقتی یک لباس را به صورت افقی یا عمودی تقسیم می کنید ، یکسان به نظر می رسد. مد متقارن یک مد کلاسیک است و توسط افرادی که دوست دارند مینیمال باشند از آن استقبال می کنند. از سوی دیگر ، تعادل نامتقارن زمانی قابل تعریف است که یک لباس دارای اضلاع نابرابر است یا یکسان به نظر نمی رسد.

هر گونه وجود انحراف ، حتی فقط یک جیب مثلا که کمی در یک طرف زاویه قرار گرفته باشد ، باعث ایجاد یک لباس نامتقارن می شود. تعادل متقارن معمول‌تر و عادی‌تر در نظر گرفته می‌شود ، اما تعادل نامتقارن نیز در کنار آن وجود دارد و همچنین می‌تواند بسیار خوب عمل کند ، اگرچه اغلب به عنوان لباس شب شناخته و استفاده میشود «6-ویژگی-برتر-در-انتخاب-لباس-خواب».

اکثر طراحان تعادل نامتقارن را روی لباس های رسمی مانند لباس شب اعمال می کنند. این سبک ظاهری شیک و درام زیادی به لباس اضافه می کند.

در موسسات محبوب طراحی مد و فشن مانند Hamstech ، دانش آموزان می توانند مجموعه های خود را در شو به نمایش بگذارند. اصول مد و فشن به طور گسترده آموزش داده می شود ، به طوری که دانش آموزان می توانند درک کنند که چگونه آنها را در طرح های خود بگنجانند. همانطور که آنها برای رویداد بزرگ آماده می شوند ، از نزدیک تحت نظارت و راهنمایی متخصصان در مورد نحوه به کارگیری خلاقانه این اصول در هر یک از مجموعه های خود قرار می گیرند.

پیوستگی در طراحی مد و فشن ( اصل سوم )

پیوستگی همانطور که از نامش پیداست هماهنگی بین تمام اصول مد و فشن است. پیوستگی به نمای کلی یک لباس اشاره دارد. به عنوان مثال ، یک دامن آبی با جزئیاتش مانند یک جیب را انتخاب کنید. در اینجا پیوستگی به رنگ ، اندازه و جزئیات اشاره دارد که حس هماهنگی را ایجاد می کند. در یک نگاه ، دامن کامل به نظر می رسد.

تاکید در طراحی مد و فشن ( اصل چهارم )

تاکید در طراحی مد به یک عنصر خاص در لباس اشاره دارد که اغراق آمیز است. یک مثال یک لباس شب که یک گل بزرگ یا یک پاپیون روی آن قرار دارد. در اینجا ، عنصر برجسته گل یا پاپیون بزرگ است که بر روی لباس مجلسی تاکید شده است. این چیزی است که از بقیه عناصر استفاده شده تا این لباس مجلسی را متمایز کند. این عنصر فورا توجه شما را جلب می کند. معمولاً طراحان ، یک قسمت از طراحی را با کمک تضاد برجسته می کنند. قسمتی متضاد می تواند از نظر اندازه ، رنگ ، بافت ، شکل و غیره متفاوت باشد.

نکته های استفاده از تاکید در طراحی مد و فشن :

  • تاکید با استفاده از روشنایی (روشن و تاریک).
  • تاکید با استفاده از رنگ های مکمل و چشم انداز جوی.
  • تاکید در نمونه هایی از تبعیت در اثر هنری.
  • تاکید با استفاده از رنگ های بی رنگ ( سفید و مشکی ).

ریتم در طراحی مد و فشن ( اصل پنجم )

آخرین اصل ریتم است. وقتی به ریتم فکر می کنیم ، معمولاً به موسیقی فکر می کنیم. و انصافاً در خلق مد نیز به همین شکل است. وقتی به لباسی نگاه می‌کنید که خطوط افقی یا عمودی آن به‌طور هنرمندانه چیده شده‌اند ، یک جریان به طور مشابه ایجاد می‌کند.، این اصل را می توان برای یک رنگ ، چاپ و غیره به کار برد. ریتم در طراحی مد به جهت و جریان هر ویژگی یا همه ی زیبایی آن ویژگی برای شناسایی مد اطلاق می شود.

جهت خط مد ممکن است عمودی ، افقی، مورب یا منحنی باشد. خطوط عمودی چشم را به سمت بالا هدایت می کند و باعث ایجاد توهم قد بلند می شود تا به صورت بصری آن شکل را باریک کند. خطوط افقی معمولاً چشم را به عرض درشت می کنند. خطوط مورب مایل هستند و به دلیل مایل بودن فوق العاده لاغر به نظر می آیند و مانند خطوط عمودی هستند ، مهم نیست که آنها را در کجای بدن خود قرار دهید ، هر جا که قرار گیرد آن ناحیه را باریک می کند. خطوط منحنی برازنده هستند. آنها ممکن است زمانی که کمی خمیده هستند نرم یا زمانی که انحنای محکم دارند پررنگ تر باشند.

لباس های یک رنگ آنهایی که در قسمت جلوی طراحی قرار میگیرند مورد علاقه هستند چون می توانند قد را افزایش دهند. استفاده از خط “Y” مانند یقه “V” توهم قد را افزایش می دهد. هنگامی که از دو یا چند خط عمودی یا افقی استفاده می شود، فاصله بین خطوط بر توهم ایجاد شده تأثیر می گذارد.

به طور کلی ، خطوط عمودی که چشم را بدون وقفه به سمت بالا می برند ، توهم بلندتر و باریک تری ایجاد می کنند. خطوطی که با حرکت دادن چشم از این طرف به سمت دیگر یا به سمت پایین ، جلوی حرکت چشم را به سمت بالا می‌گیرند ، توهم کوتاه‌تر و سنگین‌تری ایجاد می‌کنند.

بهبود در طراحی مد و فشن ( اصل ششم )

این اصول مد و فشن وقتی هوشمندانه به کار می روند ، می توانند ظاهر یک فرد را بهبود بخشند. به عنوان مثال ، یک زن ریزه اندام باید لباس هایی را انتخاب کند که متناسب با قد و وزن او باشد. او باید از پوشیدن لباس‌هایی که گشاد هستند خودداری کند ، زیرا به نظر می‌رسد که برای آن زن نامطلوب هستند. در عوض ، او باید الگوها و طرح هایی را انتخاب کند که بالاتنه و پایین تنه او را متعادل کند.

به همین ترتیب ، زنی با بالاتنه سنگین باید از پوشیدن لباس هایی که بر شانه ، سینه یا یقه تأکید دارد اجتناب کند. تاکیدی مانند یک گلدوزی سنگین یا یک طرح او را سنگین تر نشان می دهد. او می تواند طرح های ریز یا رنگ های تیره ای را انتخاب کند که توجه را از بالاتنه او دور کند.

با درک هر یک از این اصول در طراحی مد و فشن ، از طراحی هر عنصر یک لباس لذت خواهید برد. به عنوان یک تکلیف سرگرم‌کننده ، می‌توانید به سرعت در کمد جسن و جو کنید. از دانستن اینکه چقدر می توانید اصول مد را تشخیص دهید شگفت زده خواهید شد.

فقط بهترین تجربه را از فروشگاه ناپولی بخواهید ( ناپولی ، فروشگاه توپولی ما )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *