مد و استایل

بهترین مواد مغذی برای رشد مو

گوشت برای رشد مو

رشد مو ویتامین ها و مکمل ها هستند که این وعده را به شما میدهند تقریباً خیلی خوب به نظر می‌رسند که واقعی باشند آیا مصرف یک یا دو بار قرص در روز می تواند موهای شما را بلندتر قوی تر و سالم تر کند؟ ریزش مو یا نازک شدن مو می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی باشد در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز بر رشد مو تأثیر می گذارند بنابراین، در حالی که ویتامین‌ها و مکمل‌ها به هیچ وجه یک درمان معجزه‌آسا نیستند اما مکمل‌های مناسب میتواند تفاوتی در ظاهر و احساس موهای شما ایجاد کنند.

ویتامین‌های مفید برای رشد مو

رشد و سلامت مو تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تغذیه، ژنتیک، شرایط پزشکی، هورمون ها و حتی استرس است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای رشد و عملکرد طبیعی سلول‌ها ممکن است به ریزش مو کمک کند.

دکتر میشل گرین، متخصص پوست در نیویورک، می گوید: ویتامین ها برای رشد موی سالم ضروری هستند و ممکن است به جلوگیری از ریزش و نازک شدن مو کمک کنند. بهترین ویتامین ها برای رشد مو عبارتند از ویتامین های B، ویتامین D، ویتامین E، روی، بیوتین و آهن.

رشد مو

1.ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این شامل مو، سریع ترین بافت در حال رشد در بدن انسان است ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند و به سلامت مو کمک می کند رژیم های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است شما بیش از حد نمی خواهید.

چراکه مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به ریزش مو شود دکتر گرین توضیح می‌دهد که ویتامین A به گروهی از ترکیبات شامل رتینول، رتینال، رتینوئیک اسید و پرو ویتامین A کاروتنوئیدها اشاره دارد. او می‌گوید: «مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام شد که سلول‌های بنیادی فولیکول مو را با ویتامین A در رژیم غذایی نشان دادند با این حال، این پیچیده است برعکس، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سطوح بالای ویتامین A از طریق مصرف بیش از حد مکمل ها با ریزش مو مرتبط است.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود ویتامین A همچنین در محصولات حیوانی مانند شیر تخم مرغ و ماست یافت می شود روغن کبد ماهی یک منبع خوب است.

2.ویتامین B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو ویتامین B به نام بیوتین است مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می کند دکتر گرین می گوید ویتامین های پیچیده B در رشد مو نقش دارند و برای متابولیسم و ​​عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند. جای تعجب نیست که ویتامین های B مانند ویتامین B7 یا همان بیوتین و B12 برای تقویت و حالت دادن به مو مهم هستند.

اگرچه بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود با این حال کمبود آن بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها رخ می دهد همچنین اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا بیوتین برای رشد مو در افراد سالم موثر است یا خیر وجود دارد. سایر ویتامین های B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند.

مواد سرشار از ویتامین ب

این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند. شما می توانید ویتامین B را از بسیاری از غذاها دریافت کنید از جمله غلات کامل ،بادام ها، گوشت ماهی ،غذای دریایی، سبزی های تیره و برگ دار علاوه بر این غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند بنابراین مصرف مکمل را در نظر بگیرید.

3.ویتامین C

ویتامین C نه تنها برای حفظ ایمنی مفید است بلکه ممکن است موها را قوی‌تر کند دکتر گرین خاطرنشان می کند که ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد موی سالم ضروری است او می گوید ویتامین C به افزایش گردش خون در سراسر بدن، از جمله پوست سر کمک می کند. هنگامی که گردش خون در پوست سر شما افزایش می یابد فولیکول های مو تحریک بیشتری می شود که ممکن است به رشد مو کمک کند.

علاوه بر این بدن شما برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن که بخش مهمی از ساختار مو است به ویتامین C نیاز دارد ویتامین C همچنین به جذب آهن ماده معدنی لازم برای رشد مو کمک می کند. توت فرنگی، فلفل و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است و می تواند به جلوگیری از پیری مو کمک کند.

4.ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی یک اصطلاح فنی برای ریزش مو مرتبط است تصور می شود که ویتامین D در تولید مو نقش دارد اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده های ویتامین D تمرکز دارند دکتر گرین، کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ریزش مو شود وی می گوید ویتامین D توسط کراتینوسیت ها سلول های پوستی که کراتین تولید می کنند در پوست متابولیزه می شود زمانی که بدن ویتامین D کافی نداشته باشد کراتینوسیت‌های موجود در فولیکول‌های مو در تسهیل رشد مو مشکل دارند و در نتیجه ریزش و ریزش مو ایجاد می‌شود.

گفته می‌شود اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند همچنان ممکن است ایده خوبی باشد که مصرف خود را افزایش دهید بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می کند. منابع غذایی خوب ویتامین D عبارتند از ماهی چرب ، روغن کبد، ماهی کاد, مقداری قارچ، غذاهای غنی شده نقش واقعی ویتامین D در رشد مو مشخص نیست اما یکی از انواع ریزش مو با کمبود آن مرتبط است.

مواد سرشار از ویتامین D

5.ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند در یک مطالعه افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

مواد معدنی و مغذی برای رشد مو

1.آهن

آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند این ماده معدنی مهمی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو می کند کمبود آهن که باعث کم خونی می شود یکی از دلایل اصلی ریزش مو است این به ویژه در زنان شایع است آهن نقش شگفت‌آوری مهمی در رشد مو دارد و تحقیقات در مجله علوم پزشکی کره نشان می‌دهد که بین کمبود آهن و ریزش مو در زنان ارتباط وجود دارد.

مواد های سرشار از اهن

دکتر گرین توضیح می‌دهد که این ریزمغذی گردش خون را تقویت می‌کند و به انتقال اکسیژن به سلول‌های شما کمک می‌کند دکتر گرین توضیح می‌دهد که ممکن است به رشد مو کمک کند او می‌گوید اگر آهن کافی دریافت نکنید بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند که اکسیژن رسانی به پوست سرتان را کاهش می‌دهد و به ریزش مو کمک می‌کند.

غذاهای سرشار از آهن عبارتند از صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

2.پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است مصرف کافی برای رشد مو مهم است مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود با این حال کمبود پروتئین واقعی در کشورهای غربی بسیار نادر است.

3. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود روی است مطالعات نشان می دهد که رفع کمبود روی با مکمل ممکن است ریزش موی ناشی از کمبود را کاهش دهد با این حال برخی گزارش‌های حکایتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

روی یک ماده معدنی کم مصرف است و بدن فقط به مقدار کم به آن نیاز دارد کوچک اما قدرتمند است و در همه چیز از رشد سلول ها تا ایجاد DNA نقش دارد دکتر گرین می گوید سطوح پایین روی با ریزش مو و بهبود ضعیف زخم ها مرتبط است او خوردن غذاهای غنی از روی مانند گوشت، لوبیا، آجیل و دانه ها را توصیه می کند.

به همین دلیل شاید بهتر باشد روی خود را از غذاهای کامل دریافت کنید غذاهای سرشار از روی عبارتند از صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

مواد سرشار از روی

گیاهان مفید برای رشد مو

1.گلبرگ های رز

افزودن گلبرگ های رز به آب جوش و آبکشی می توان از آنها برای احیای مو و تقویت رشد جدید استفاده کرد آنها همچنین می توانند برای حالت دادن به مو استفاده شوند و به آن درخشندگی سالم ببخشند گلبرگ های گل رز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند و بنابراین برای درمان تحریکات پوست سر استفاده می شوند.

2. چای سبز

چای سبز یک گیاه طبیعی بسیار محبوب است زیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان برای جلوگیری از ریزش مو و پانتنول که باعث تقویت مو می شود، درمان بسیار موثری برای طاسی و موهای آسیب دیده است.

چای سبز

3. نعناع تند

روغن نعناع همچنین یک داروی گیاهی قدیمی برای درمان ریزش مو و بهبود رشد مو در انسان است به بهبود رشد فولیکول های مو کمک می کند و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند این به بهبود گردش خون پوست سر کمک می کند و همچنین ریشه های مو را روی پوست سر می چسباند. نعناع یک گیاه ضد قارچ و ضد التهاب است که برای مبارزه با خارش و التهاب شناخته شده است.

4.آلوئه ورا

استفاده منظم از ژل آلوئه ورا به حفظ تعادل pH مو کمک می کند همچنین به باز کردن منافذ مسدود شده پوست سر و افزایش رشد فولیکول های مو کمک می کند.

آلوئه ورا

بهترین غذا برای رشد مو

1. تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است دو ماده مغذی که برای رشد مو ضروری هستند خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند نشان داده شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود.

بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است به همین دلیل است که مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند.

3. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی دارای مواد مغذی هستند که باعث رشد مو شوند آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در چندین مطالعه با رشد مو مرتبط هستند. یک مطالعه قدیمی روی 120 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود.

ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B است مواد مغذی که ممکن است به تقویت و سلامت مو کمک کند ایده خوبی است که ماهی های چرب و سایر منابع ویتامین D را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ماهی چرب برای رشد مو

2. اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی برای رشد مو مهم هستند مطالعات نشان می دهد ویتامین A برای رشد مو مهم است اما مصرف بیش از حد ویتامین A در واقع می تواند منجر به ریزش مو شود.

5.گوشت

گوشت جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد است و سرشار از مواد مغذی است که ممکن است به رشد مو کمک کند پروتئین موجود در گوشت به رشد کمک می کند و به ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کندگوشت قرمز به ویژه سرشار از نوعی آهن است که به راحتی جذب می شود.

این ماده معدنی به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو برسانند با این حال مهم است که توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد گوشت قرمز به ویژه گوشت قرمز فرآوری شده، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی سرطان روده بزرگ و دیابت نوع 2 در مردان و زنان مرتبط است.

گوشت برای رشد مو

4. سویا

مطالعات نشان داده است که ترکیبات موجود در سویا ممکن است باعث رشد مو شود یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه های سویا به وفور یافت می شود مطالعه ای روی 100 نفر نشان داد که یک مکمل غذایی مبتنی بر اسپرمیدین مرحله رشد فعال مو به نام فاز آناژن را طولانی می کند هر چه فولیکول مو بیشتر در فاز آناژن بماند بیشتر رشد خواهد کرد.

سخن پایانی

آنچه می خورید می تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین‌های A، C، D و E، روی، ویتامین‌های B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری ممکن است رشد مو را کند، کند یا حتی باعث ریزش مو شود اگر فکر می کنید کمبود هر یک از این مواد مغذی دارید سعی کنید برخی از غذاهای فوق را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.